Zoek MDM

Bulletin

koude start twijfel diesel en benzine.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 8 maanden geleden #44443 door handmatig-mechanisch
Vraag over koude start met diesel en benzine. Gepubliceerd door manual-mecanica
Groeten aan deze community;)

. Ik heb problemen gehad met koude starts bij zowel diesel- als benzinemotoren.
Volgens mijn onvolledige kennis haalt de ECU informatie uit de koelvloeistoftemperatuursensor (NTC) en de inlaatluchttemperatuursensor voor koude starts. "Als ik me niet vergis, en ik weet niet of ik iets vergeet, weet ik zeker dat dit bij nieuwere systemen wel het geval is."

Bij benzinemotoren injecteert de module meer benzine en stijgt het stationair toerental.

Bij dieselmotoren regelt de module de tijd van het kachelrelais om de kamers te verwarmen (behalve bij nieuwere systemen die de diesel verwarmen).

Als ik deze sensoren bij benzinemotoren loskoppel, zie ik het stationair toerental niet toenemen als gevolg van een poging om een koude start te triggeren. In plaats daarvan slaan de ventilatoren ook aan:knipperen: (Opel Astra G Z16SE).

En bij dieselmotoren, welke sensoren informeren de module zodat het kachelrelais ingrijpt? "Koelvloeistoftemperatuursensor (NTC)" en welke andere?

Kunt u me dat vertellen en helpen?
Hoe trigger ik een koude start bij een benzinemotor? Kan ik de ECU voor de gek houden met weerstanden in de sensoren? Zelfs als alleen het loskoppelen van de ventilator activeert, ontstaat er "oneindige weerstand".:knipperen:

En hoe kun je de diesel-ECU ertoe verleiden het gloeibougierelais te activeren? Wanneer de motor warm is, ontvangt de ECU informatie van de warme motor en zorgt ervoor dat het relais niet meer reageert. (Er was een probleem met de Peugeot, waarbij ze de temperatuursensor omzeilden.) Ik heb een opmerking geplaatst. Ik weet zeker dat die nuttig zal zijn.

Sorry voor de opmerking.
:lachen: :lachen: :lachen: :lachen: :lachen: :lachen: :lachen: :lachen: :lachen: :lachen: Met vriendelijke groet en bedankt allemaal.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 8 maanden geleden - 11 jaar en 8 maanden geleden #44449 door handmatig-mechanisch
Hallo piter112, betreffende: "bij benzineauto's injecteert de module meer benzine en stijgt het stationair toerental." Dit gebeurde in oudere systemen wanneer de parameter voor de motortemperatuur niet aanwezig was. De module gaat ervan uit dat de motor koud is, waardoor deze verrijkt is en het toerental aanzienlijk stijgt. De elektrische ventilatoren slaan niet aan wanneer de temperatuursensor wordt losgekoppeld, omdat de ventilatiefunctie wordt aangestuurd door een lamp die zich meestal in de radiator bevindt.

Hieruit: "Als ik deze sensoren loskoppel bij benzinemotoren, zie ik geen toename van het stationair toerental omdat ik een koude start wil activeren, maar de ventilatoren slaan wel aan (Opel Astra G Z16SE). Dit is normaal gedrag van een modern systeem wanneer de parameter voor de koelvloeistoftemperatuur niet aanwezig is, omdat in deze gevallen het verloren signaal wordt vervangen door een waarde die overeenkomt met de rest van de andere parameters. Bijvoorbeeld luchttemperatuur, olietemperatuur, berekende belasting, verstreken tijd sinds de start, gasklepstand, voertuigsnelheid, ingeschakelde versnelling, luchtdruk, zuurstofsensor, enz., enz. Hieruit berekent de module een statistisch waarschijnlijker waarde voor het verloren signaal, bijvoorbeeld: 80 graden, hoewel de kwaliteit van de regeling afneemt, is dit niet zo sterk als in het vorige geval. De motorregelmodule, die de temperatuur niet kent, schakelt de elektrische ventilatoren in om oververhitting te voorkomen, omdat in dit geval de motor-ECU verantwoordelijk is voor de werking en snelheid van de ventilatie, rekening houdend met de temperatuur van de koelvloeistof.

Betreft: "Kunt u mij vertellen en helpen
hoe ik een koude start kan veroorzaken bij een benzinemotor? Kan ik de ECU voor de gek houden met weerstanden in de sensoren?" Hoewel het loskoppelen ervan alleen de ventilator activeert, "ontstaat er een oneindige weerstand". Dit kan worden gedaan met een potentiometer of variabele weerstand, aangesloten op de connector van de temperatuursensor. Wees voorzichtig met de weerstandsbereiken en bij het aanbrengen van wijzigingen moeten deze geleidelijk zijn.

In moderne dieselmotoren wordt de voorverwarmingsfunctie van de kamer over het algemeen aangestuurd door een voorverwarmingsregelmodule, die de tijd berekent op basis van informatie van andere modules. De belangrijkste zijn de koelvloeistoftemperatuur, inlaatluchttemperatuur, dieseltemperatuur, luchtdruk, enz. Deze worden allemaal geleverd door de motorregelmodule. Er zijn echter andere belangrijke parameters, zoals accuspanning, temperatuur, aanwezigheid van andere elektrische verbruikers, enz. die kunnen worden geleverd door andere modules, bijvoorbeeld de BCM. Ik heb ook systemen gezien die deze functie, de voorverwarmingsfunctie, aansturen door de motorregelmodule (ECM) of de verbruikersbeheermodule (BCM), maar altijd gebaseerd op dezelfde informatie om te berekenen de tijd.
Daarom zijn de nieuwere systemen over het algemeen duurder als je ze wilt misleiden, hoewel het altijd mogelijk is, vooral vanwege de kwaliteit en kwantiteit van de informatie die ze hebben om de meest geschikte responsen te berekenen. Kortom, om functies zoals een koude start te simuleren, moet je duidelijk weten welke module de functie aanstuurt, welke informatie deze gebruikt en via welke kanalen deze wordt geleverd. Met vriendelijke groet en veel succes.
Laatst bewerkt: 11 jaar 8 maanden geleden door .

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 8 maanden geleden - 11 jaar en 7 maanden geleden #44461 door handmatig-mechanisch
Hallo piter112, betreffende: "bij benzineauto's injecteert de module meer benzine en stijgt het stationair toerental." Dit gebeurde in oudere systemen wanneer de parameter voor de motortemperatuur niet aanwezig was. De module gaat ervan uit dat de motor koud is, waardoor deze verrijkt is en het toerental aanzienlijk stijgt. De elektrische ventilatoren slaan niet aan wanneer de temperatuursensor wordt losgekoppeld, omdat de ventilatiefunctie wordt aangestuurd door een lamp die zich meestal in de radiator bevindt.

Hieruit: "Als ik deze sensoren loskoppel bij benzinemotoren, zie ik geen toename van het stationair toerental omdat ik een koude start wil activeren, maar de ventilatoren slaan wel aan (Opel Astra G Z16SE). Dit is normaal gedrag van een modern systeem wanneer de parameter voor de koelvloeistoftemperatuur niet aanwezig is, omdat in deze gevallen het verloren signaal wordt vervangen door een waarde die overeenkomt met de rest van de andere parameters. Bijvoorbeeld luchttemperatuur, olietemperatuur, berekende belasting, verstreken tijd sinds de start, gasklepstand, voertuigsnelheid, ingeschakelde versnelling, luchtdruk, zuurstofsensor, enz., enz. Hieruit berekent de module een statistisch waarschijnlijker waarde voor het verloren signaal, bijvoorbeeld: 80 graden, hoewel de kwaliteit van de regeling afneemt, is dit niet zo sterk als in het vorige geval. De motorregelmodule, die de temperatuur niet kent, schakelt de elektrische ventilatoren in om oververhitting te voorkomen, omdat in dit geval de motor-ECU verantwoordelijk is voor de werking en snelheid van de ventilatie, rekening houdend met de temperatuur van de koelvloeistof.

Betreft: "Kunt u mij vertellen en helpen
hoe ik een koude start kan veroorzaken bij een benzinemotor? Kan ik de ECU voor de gek houden met weerstanden in de sensoren?" Hoewel het loskoppelen ervan alleen de ventilator activeert, ontstaat er "oneindige weerstand". Dit kan worden gedaan met een potentiometer of variabele weerstand, aangesloten op de connector van de temperatuursensor. Wees voorzichtig met de weerstandsbereiken en bij het aanbrengen van wijzigingen moeten deze geleidelijk zijn.

In moderne dieselmotoren wordt de voorverwarmingsfunctie van de kamer over het algemeen aangestuurd door een voorverwarmingsregelmodule, die de tijd berekent op basis van informatie van andere modules. De belangrijkste zijn de koelvloeistoftemperatuur, inlaatluchttemperatuur, dieseltemperatuur, luchtdruk, enz. Deze worden allemaal geleverd door de motorregelmodule. Er zijn echter andere belangrijke parameters, zoals accuspanning, accutemperatuur, aanwezigheid van andere elektrische verbruikers, enz. die door andere modules kunnen worden geleverd. Bijvoorbeeld de BSI. Ik heb ook systemen gezien die deze functie, de voorverwarmingsfunctie, aansturen door de motorregelmodule (ECM) of de module voor het beheer van elektrische verbruikers (BSI) in Citroën, maar altijd gebaseerd op dezelfde informatie om de tijd te berekenen.
Dus, als je het systeem wilt misleiden, geldt: hoe nieuwer het is, hoe moeilijker het over het algemeen is. Het is echter altijd mogelijk, vooral vanwege de kwaliteit en kwantiteit van de beschikbare informatie, om de meest geschikte responsen te berekenen. Kortom, om functies zoals een koude start te simuleren, moet je duidelijk weten welke module de functie aanstuurt, welke informatie deze gebruikt en via welke kanalen deze wordt geleverd. Met vriendelijke groet en veel succes.
Laatst bewerkt: 11 jaar 7 maanden geleden door .