Zoek MDM

Bulletin

Twijfel over compatibiliteit van de motor van de Renault F9Q

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 10 maanden geleden #43555 door handmatig-mechanisch
Renault F9Q motorcompatibiliteit twijfels Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo allemaal, allereerst heb ik een Vivaro DCi 100 gekocht met een kapotte motor. Om het simpel te houden, ga ik er een sloopmotor in zetten. Mijn vraag is: mijn motor is een F9q 760. Voor zover ik weet, werken de motoren van de Laguna 120 pk F9q 750 wel. En nu komt het laatste puntje van kritiek: ik heb een motor gevonden van een Primera uit 2003, een DCi van 120 pk. Die is in theorie hetzelfde als die van de Laguna, maar heeft andere letters: F9A. Deze motor is gemonteerd op de Gran Scenic. Weet iemand of dat dezelfde motor is als die van de F9Q? Bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 10 maanden geleden #43559 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp twijfel over de compatibiliteit van de motor van de Renault F9Q
Maak het niet ingewikkeld, ga met de papieren naar de sloop en vraag of ze je dezelfde motor kunnen geven volgens de referentie.

Als je het niet zo doet: sensoren en ECU <- problemen.
Versnellingsbak en overbrengingsverhouding <- problemen.

Op het motorblok staan twee nummers: het serienummer en het motortype. Als het motortype niet hetzelfde is, is er een probleem.

In jouw geval heb je in de gasaansluiting een sonde die de 90 pk-benzine ontvangt. Je voert de 120 pk-benzine in en de ECU laat het voertuig beperkt tot 2000 tpm in de foutmodus, omdat hij het als een ernstige fout herkent.

Ik hoop dat de uitleg nuttig was.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 10 maanden geleden #43615 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp twijfel over de compatibiliteit van de motor van de Renault F9Q
Ik ga het risico nemen, ik heb gekeken en het blok is erg vergelijkbaar, de hogedrukpomp heeft dezelfde referentie, niet de injectoren, beide zijn zes versnellingen, de turbo en het inlaatspruitstuk zijn
veranderd, laten we eens kijken wat er gebeurt... anders vertel ik je niets, het is goed gekomen hehehe, groeten, trouwens, over welke sonde heb je het of waar zit die?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 10 maanden geleden #43655 door handmatig-mechanisch
De motorwissel is gaande. Ik heb de versnellingsbak en wat steunen gemonteerd. Ik moet nog steeds de spruitstukken en injectoren vervangen. Komen de Renault-injectoren er goed uit? Hebben jullie aanbevelingen voor het verwijderen ervan?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 9 maanden geleden #43817 door handmatig-mechanisch
Nou, ik hoefde de injectoren niet te vervangen; hij startte zonder problemen. Eh, nog iets, ik heb een vraag over een aardingsdraad die ik heb gemonteerd, en ik denk dat die niet klopt. Ik heb de aardingsdraad voor de elektrische ventilatoren op de versnellingsbak aangesloten, maar ik kan niet zien waar die zit. Komt er een aardingsdraad uit de kabelboom van de elektrische ventilator? Kan iemand me helpen? Op een Taffic, Vivaro of Primastar...