Hallo allemaal.
Ik wil graag mijn indrukken delen over Nissans aanbeveling voor de smering van DY25DDTi-dieselmotoren.
Als junior smeeradviseur stond ik voor de uitdaging om een aanbeveling te doen voor voertuigen met deze motor.
Na de situatie te hebben overwogen, raadde ik een CJ-dieselproduct aan. Ik laat mijn merknaam weg, omdat die op dit moment niet relevant is. Verrassend genoeg werd mijn aanbeveling met enige scepsis ontvangen, aangezien Nissan (en blijkbaar niet alleen in Mexico)
een CF-4-smeermiddel aanbeveelt.
Toen dit aan mij werd gemeld, begon ik technische documentatie te verzamelen om mijn aanbeveling te ondersteunen. Ik vond een API-bulletin waarin melding werd gemaakt van de intrekking van de CF-4-specificatie, in combinatie met het feit dat na juni van dit jaar geen enkel smeermiddel het CF-4-merk meer mocht dragen binnen de API-donut.
In hetzelfde document werd vermeld dat CF-4 een specificatie was die veilig kon worden vervangen door een smeermiddel met API CH-4-classificatie.
Ik heb de technische literatuur over dit onderwerp verder bestudeerd, maar er is niets dat mij doet geloven dat CF-4 qua prestatiekenmerken superieur is aan een CI- of CJ-smeermiddel.
Naast het bovenstaande is het noodzakelijk om rekening te houden met de milieueisen waaraan dieselmotoren die na 2007 zijn geproduceerd, moeten voldoen.
Ik denk niet dat Nissan op de hoogte is van bovenstaande punten, en daarom zou ik graag willen weten welke criteria de technische afdeling van Nissan hanteert om CF-4 boven CJ te verkiezen.