Zoek MDM

Bulletin

A/C cordoba98

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 5 maanden geleden #42248 door handmatig-mechanisch
A/C cordoba98 Uitgegeven door manual-mecanica
Hallo allemaal. Ik heb een probleem met de airconditioning van de Cordoba uit '98 van mijn vrouw. Hij heeft altijd perfect gewerkt, het beste aan de auto, maar de afgelopen maand koelt hij niet meer. Wat ik bedoel is dit: de compressor werkt perfect, er zijn geen lekken, ik heb hem bijgevuld, afgetapt en opnieuw bijgevuld, zelfs een ander type koelmiddel gebruikt... maar hij koelt niet. De monteur die hem bijvulde, gaf het op en zei dat het een verstopt ventiel zou kunnen zijn, omdat de druk 15 bar had moeten bereiken, maar nooit boven de 6 of 7 bar kwam.
Ik hoop dat iemand me kan helpen, want het is niet best met zo'n nieuwe auto.
Bedankt. Groeten.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 5 maanden geleden #42250 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp airconditioning cordoba98
Dat circuit is ontworpen voor R139-koelmiddel; als u een ander type gebruikt, werkt het niet.

Als u een ander koelmiddel hebt geprobeerd: ik begrijp dat dit reacties veroorzaakt in de rubberen afdichtingen en pakkingen, waardoor er iets beschadigd kan raken.

Bovendien is de olie niet mengbaar (wat betekent dat deze niet met andere oliën kan worden gemengd). En daarnaast is het een olie die oxideert wanneer deze aan lucht wordt blootgesteld (er gaat iets verloren, of er komt vocht in, of zoiets dergelijks; ik weet het niet precies meer).

Oplossing: U moet het circuit inert maken.

1e - Vacuüm trekken.
2e - Helium injecteren (het helium zorgt ervoor dat alles heen en weer klotst).
3e - Nogmaals vacuüm trekken.
4e - Controleer of er geen lekken zijn.
5e - 10 milliliter olie injecteren voor R139-systemen (voeg kleurstof toe als u denkt dat er een klein lek is).
6e - Het is erg belangrijk om het merk van de compressor in uw systeem te controleren, omdat de hoeveelheid koelmiddel (in grammen) afhankelijk is van het merk (bijvoorbeeld: Bosch 750, Lucas 800, El Pato 350).

Het probleem met R139 is dat de airco een ventiel heeft dat gevuld is met R139; als u een ander koelmiddel gebruikt, gaat het ventiel niet open en werkt de airconditioning niet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 5 maanden geleden #42252 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp airconditioning cordoba98
Nu ik erover nadenk, is het natuurlijk de lamp die kapot is;
het is een aluminium blok met twee buizen erdoorheen en een bol aan één kant. Hij zit vlakbij het schutbord aan de rechterkant van de auto, in het motorcompartiment; ik denk dat er bij die auto een plastic kapje op zit.