Ik denk dat ik de bobine, de bedrading, de bougies, de lambdasonde, de krukassensor, de koelvloeistoftemperatuursensor (erg belangrijk), de TPS of gasklepsensor, de ontstekingsmodule die normaal gesproken naast de krukaspositie zit, heb getest. De Nissan weet ik nu niet meer precies, maar die heeft een dubbele nokkenas, toch? Zo ja, dan zou het kunnen dat ze niet op elkaar zijn afgestemd. Als je de timing controleert, heb je in de distributie respectievelijk de twee nokkenastandwielen in het oog. Het komt voor dat, net als bij andere auto's, bijvoorbeeld de Hyundai Elantra, degene die de tweede nokkenas beweegt, degene is die de punt met de distributie heeft. Dat wil zeggen dat naast de distributiemarkeringen ook de nokkenasmarkeringen samenvallen. Tot slot raad ik je aan om de zogenaamde 'pichinga' te maken. Bestaat uit het emulgeren van olie met benzine in een verhouding van 50/50 en het via het bougiegat inspuiten van de cilinderbussen. Dit gebeurt met behulp van een niet al te dikke buis van ongeveer 5 mm, die aan het uiteinde is afgesloten en aan datzelfde uiteinde meerdere gaten heeft. Vervolgens wordt de emulsie, als een injectiespuit, ingespoten en in alle richtingen uitgestoten. Dat helpt bij het starten. Geloof me, het is mij ooit overkomen dat de motor niet wilde starten. Ik had een uitstekende compressie, de cilinderkop en alles was afgesteld. Totdat ik de test deed en de motor startte. Natuurlijk kwam er veel rook uit, maar dat verdwijnt doordat de restanten van de olie verbranden.
Ik hoop dat deze uitleg je op de een of andere manier helpt.