Zoek MDM

Bulletin

gebroken distributie

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 5 maanden geleden #40971 door handmatig-mechanisch
kapotte distributie Geplaatst door manual-mecanica
Hoe lang...
ooooooh... het lijkt erop dat mijn distributieriem gebroken is. De garage vertelt me dat alle 16 kleppen kapot zijn en dat ik de motor beter kan vervangen door een goede van een sloop.
Nu... Ik heb gelezen dat er motoren met en zonder storing zijn, en bij de laatste zeggen ze dat hij stopt op een punt waar de zuigers de kleppen niet buigen.
Klopt dat?
Hoe is de motor in mijn Megane 1.4 16V uit 2000?
Zoals altijd, bedankt en de groeten aan iedereen.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 5 maanden geleden #40974 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmonteurs op het onderwerp kapotte distributie
Hoi, ik weet niet wat die storing betekent. Wat ik je wel kan vertellen is dat als de distributieriem gebroken is, er vrijwel zeker sprake is van kromme kleppen. Het hangt er ook vanaf hoe vaak je hem hebt gedraaid. Renault-motoren hebben de neiging om ze te buigen en het is mogelijk dat alle 16 kleppen krom zijn.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 5 maanden geleden #40989 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmonteurs op het onderwerp kapotte distributie
Zijn we nou gek of niet? Ga maar weg uit die garage.
Die motor heeft bijna geen verbrandingskamer, en ja, je hebt alle kleppen kromgetrokken. Maar een set kleppen, arbeidsloon en hooguit een paar klepzittingen, die in die motor niet kapotgaan omdat het heel kleine kleppen zijn, kost je zo'n 1.000 euro. Een nieuwe riem, een waterpomp als die kapot is, en de auto is weer als nieuw.
Een sloopmotor kost 1.500 euro, als je voor de goedkoopste optie gaat, plus arbeidsloon om hem te vervangen voor 500 euro. Niemand kan je daar vanaf helpen. Bovendien weet je niet hoeveel kilometer die motor heeft gereden, of je een riem nodig hebt of iets anders.

Kleppen vervangen is alleen nodig als de monteur die de auto opent ziet dat hij in zeer slechte staat verkeert. De cilinderkop vervang je zelf, of plan het in, en dat is veel goedkoper.

Hetzelfde probleem: de laatste keer dat ik een Mégane opende, waren er maar 12 van de 16 kleppen kapot. Ik heb de cilinderkoppakking vervangen en de auto klinkt tot op de dag van vandaag perfect.