Zoek MDM

Bulletin

Automatische transmissieconsultatie

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 9 maanden geleden #39591 door handmatig-mechanisch
Vraag over automatische transmissie Geplaatst door manual-mecanica
Hallo allemaal, ik heb ergens een boek gelezen en bleef zitten met de volgende vragen. Ik hoop dat jullie ze voor me kunnen beantwoorden, want ik ben niet erg bekend met dit onderwerp.

1- Welke functie vervult de stator van de omvormer bij kruissnelheid?

2- Wat doet de computer als de versnellingspook in D staat met de rem ingeschakeld?

3- In relatie tot het BBS: bereikt de spanning van de PCM 0 volt als de remmen niet zijn ingeschakeld?

4- Hoe meer ik gas geef, hoe lager de druk in de automatische transmissie zal zijn?

5- Als de motortemperatuur lager is dan 70 °C, verhoogt of verlaagt de PCM dan de snelheid van het schakelen?

6- Zitten er verdeelkleppen in automatische transmissies, zoals een 3-weg- of 2-standenklep?

7- Zijn er nog andere namen waaronder de handbediende klep bekendstaat?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen deze vragen te beantwoorden. Groeten aan de hele community.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 9 maanden geleden #39631 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp: Vraag over automatische transmissie
Hey vriend, ik hoop dat mijn antwoorden je een beetje kunnen helpen en je niet verder in verwarring brengen hehe

Zoals je misschien hebt gemerkt in het boek dat je hebt gelezen, is een van de vele verschillen tussen een std-transmissie en een automatische transmissie dat: bij de std-transmissie is er een mechanische koppeling tussen de motor en de transmissie via de koppeling, bij een automatische transmissie is de koppeling hydraulisch. Deze hydraulische koppeling wordt uitgevoerd in de koppelomvormer.

De koppelomvormer voert 2 fasen uit: torsiekoppelvermenigvuldiger en hydraulische koppeling. Maar er zijn omvormers die een derde fase uitvoeren, namelijk de mechanische koppeling.

Ik hoop dat ik je niet verder in verwarring breng.

1.- Bij kruissnelheid bevindt de koppelomvormer (of torsieomvormer) zich in de hydraulische koppelingsfase, de stator dient om de olie die van de turbine komt te geleiden.

2.- Op het moment dat je de hendel in positie D zet (logischerwijs doe je dat met ingedrukte rem) zul je hebben gemerkt dat je voelt hoe op dat moment een koppeling werd ingeschakeld.
Op het moment dat u D selecteerde, ontving de computer een signaal van een sensor genaamd TR. Op dat moment activeerde hij een of meer solenoïdes (afhankelijk van de transmissie) om de oliestroom naar de koppeling van de eerste versnelling te leiden. Of u het rempedaal nu wel of niet hebt ingetrapt, die signalen van de computer zijn al gemaakt.

3.- De spanning die de computer via genoemde sensor bereikt, is feitelijk 0 volt.

4.- Transmissies werken met een drukbereik. Die druk varieert afhankelijk van de transmissie. Wanneer u accelereert, verhoogt u de druk een beetje. Als u bijvoorbeeld in een handleiding ziet dat er in D een druk van 54 tot 96 psi zou moeten zijn, is er een overdrukventiel om te voorkomen dat de druk te hoog wordt (hetzelfde als de motoroliepomp of het drukregelventiel op de injectorrail). Merk op dat de druk die ik u gaf een voorbeeld is dat de druk in D binnen dat bereik werkt zonder te stijgen van 96 psi of te dalen van 54 psi voor een correcte werking van de transmissie.

5.- Dat hangt af van het type rijstijl, daarvoor moet de computer de waarden van motorsensoren zoals TPS, ECT, MAF, MAP, CKP en VSS kennen.

6.- Die bestaan inderdaad, zoals de handbediende klep, maar elke transmissie is anders. Je hebt eenvoudige transmissies met één klephuis en complexere met meerdere klephuizen.

7.- Ik ken ze in ieder geval alleen onder die naam.

Groeten en vergeet niet dat dank u niets kost.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.