Hallo allemaal, ik heb een probleem met mijn Renault Clio 1.5 dCi uit 2001. Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Als ik het contact aanzet, gaan de lampjes van de brandstofinjectie en de gloeibougies op het dashboard niet aan, waardoor de motor niet start. Ik heb geprobeerd het probleem op te lossen door het microrelais van het motormanagement te vervangen, maar dat was niet het probleem. Ik begon het te controleren met een multimeter en zag dat er geen massaverbinding was met de connector van de zekeringhouder (blijkbaar werkt het via massa, aangezien de twee pluspolen rechtstreeks met de accu zijn verbonden). Als ik het contact aanzet, zou deze massa het relais moeten bekrachtigen en het motormanagement moeten activeren.
Zonder het relais, en door de plus- en minpolen te overbruggen, zou het lampje van de brandstofinjectie op het dashboard gaan branden en zou de motor zonder problemen starten. Ik heb alles weer in elkaar gezet omdat ik geen tijd had om het af te maken. Toen ik de volgende dag terugkwam, probeerde ik een aardingsdraad achter het contactslot te vinden die het relais zou kunnen laten werken, maar tot mijn verbazing brandde die niet meer toen ik hem overbrugde. Sterker nog, een zekering van 25A brandde herhaaldelijk door.
Mijn vraag is: zou de regeleenheid doorgebrand kunnen zijn?
Waarom had ik de eerste dag geen problemen? Ik heb het twee of drie keer geprobeerd en alles leek in orde.
Ik hoop dat iemand me kan helpen. Alvast bedankt aan iedereen.