Zoek MDM

Bulletin

Renault Laguna 97 airconditioning

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 11 maanden geleden #38709 door handmatig-mechanisch
Renault Laguna 97 Air Conditioner Geplaatst door manual-mecanica
Het probleem is de ventilatormotor die niet werkt, ondanks dat er 12 volt op staat. Ik heb de motor in een andere Laguna getest en hij werkt wel. Het lijkt erop dat de spanning die het toerental regelt op pin B5 hem niet bereikt. Volgens een handleiding voor het model uit '96 zou er een directe verbinding moeten zijn van de besturing naar de motor, maar bij dit model is dat niet het geval. Daarom heb ik de handleiding van het model uit '97 nodig, die bij de boordcomputer hoort, aangezien er geen kabel van de besturing naar de motor loopt. Bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 11 maanden geleden #38710 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp: Renault Laguna 97 airconditioning
Hallo, u moet specifieker zijn met de informatie over de auto: cilinderinhoud, motortype, of er klimaatregeling of airconditioning is, en of er één of twee elektrische ventilatoren zijn.
Controleer ten slotte de relais, want die bepalen of de auto op de eerste snelheid (in serie geschakeld en werkt op 6 V) of de tweede snelheid (parallel geschakeld en werkt op 12 V) staat.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 11 maanden geleden #38711 door handmatig-mechanisch
Bedankt Mauro, de Laguna heeft een 16V Volvo-motor, twee elektrische ventilatoren en digitale klimaatregeling. Achter het dashboardkastje zit het relais dat de motor van stroom voorziet en het werkt. Er gaan twee positieve en twee negatieve kabels naar de ventilatormotor, maar omdat het elektronisch is, heeft het de spanning nodig die de snelheid varieert, zoals ik heb geleerd! Ik heb met een tester gecontroleerd of er een variabele spanning uit de klimaatregeling kwam terwijl ik het toerental van de ventilatormotor regelde, en er kwam niets uit de 14-pins stekker. Het is mij al eens overkomen dat hij ermee ophield en na een paar dagen herstelde hij zichzelf. Het enige wat ik ontdekte bij het controleren van het geweer, was een erg dikke witte kabel die de stekker oververhitte en die, naar wat ik heb gemeten, naar massa gaat. Ik heb hem schoongemaakt, maar er was geen verandering. Ik heb de relais van het geweer vervangen en het is nog steeds hetzelfde. Groeten

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 11 maanden geleden #38734 door handmatig-mechanisch
Hallo, volgens mijn AutoData-schema heeft die auto drie relais voor de elektrische ventilatoren. De locatie ervan staat er niet bij, maar ze zitten bijna altijd in de buurt van de elektrische ventilator die aan de plastic voorkant naast de radiator is bevestigd. Controleer ze en kijk of je geluk hebt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 11 maanden geleden #38756 door handmatig-mechanisch
Hoi Mauro, ik heb de 3 relais gecontroleerd en ze werken. Nu heb ik een vraag. Ik heb het over de ventilatormotor, niet over de elektrische ventilatoren. Wat niet werkt is de ventilatie en dus ook niet de verwarming of de airconditioning die aan en uit gaat. Mochten ze er iets mee te maken hebben, dan heb ik ze er toch maar uitgehaald en getest. Groeten.