Zoek MDM

Bulletin

Xenonlamp vervangen in een Laguna II

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 3 maanden geleden #34412 door handmatig-mechanisch
Goedemiddag.
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Ik heb een Laguna 1.9dci uit 2004.
Kan iemand me vertellen hoe ik de xenonlamp aan de bestuurderskant kan vervangen?
Alvast bedankt en met vriendelijke groet.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 2 maanden geleden #34660 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Xenonlamp vervangen op een Laguna II
Hoi joaquintomas.
Zoals met alles zijn er twee manieren: de ene is makkelijk en de andere is lastig. Het vervelende is dat

ik niet weet welke welke is, of het de eerste of de tweede is. (Ik weet het niet!) Ik heb de linkerlamp al meerdere keren vervangen. Het is helemaal niet moeilijk; het duurt in totaal 10 of 15 minuten, maar het hangt af van je handigheid. Je moet het batterijklepje verwijderen, de accu minstens een stukje terugtrekken als je hem niet uit de auto wilt halen, de kabelconnector losmaken die tussen de accu en het spatbord loopt, en de luchtinlaatslang naar het filter losmaken. Daarmee heb je toegang tot de koplamp. Eerst moet je de ballast verwijderen en dan, als laatste, kun je die verdomde xenonlamp verwijderen.

(Ik zei toch, twee of één...) Dit is het officiële Renault-systeem, en ik beschrijf het ook zo. Het duurt veel langer... maar soms moet je rekening houden met "kleed me langzaam aan, ik heb haast". Ik voeg ook een bestand bij zodat je het beter kunt zien.
Je moet verwijderen:
- de onderste motorbeschermplaat,
- de grille,
- de voorbumper,
- de twee bovenste geleiders (onder de koplamp, tussen de carrosserie en de bumper),
- de schroeven verwijderen die de koplamp op zijn plaats houden, plus een plastic clip.

Daarmee heb je de koplamp in handen en kun je de lamp vervangen.

Succes!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 2 maanden geleden #34665 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Xenonlamp vervangen op een Laguna II
Bedankt, de test is geslaagd.
Nog een vraag, misschien kunt u me helpen:
ik zet de airconditioning aan en er komt niets uit de luchtdispensers. Dit kan komen doordat de ventilatormotor kapot is of door een andere omstandigheid.
Hoe dan ook, bedankt en met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 2 maanden geleden #34709 door handmatig-mechanisch
Nou, je geeft me niet veel informatie. Maken de ventilatoren geluid, ook al is het maar een beetje stil? Ik zou beginnen met het pollenfilter te bekijken, dat in het dashboardkastje zit. Als het echt vuil is, komt er geen lucht uit de inlaten. Branden de klimaatregelingslampjes? Werkt de schakelaar voor automatisch/handmatig schakelen? Beweegt de ventilatorsnelheidsindicator?
Veel succes.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 2 maanden geleden #34764 door handmatig-mechanisch
Goedemiddag:
Als ik de airconditioning aanzet, begint het lampje tot aan de maximumstand kleine streepjes te vertonen, maar er komt niets uit de ventilatieroosters. Ik zet hem uit en zet hem handmatig aan totdat alle streepjes eruit zijn, en er komt nog steeds niets uit. Een vriend vertelde me dat het de interieurventilatormotor zou kunnen zijn. Ik
maak een beetje misbruik van je wijsheid. Gisteren heb ik de accu losgekoppeld, en toen ik die verving, bleek dat het raam nu schokkerig omhoog en omlaag moet, terwijl het raam vóór het vervangen van de accu steeds omhoog ging als ik op de raamopener drukte, en dan weer omlaag. Wat is de oorzaak? Hoe kan het weer zo ingesteld staan als voorheen? Ik heb de radio al ingesteld.
Nogmaals bedankt en met vriendelijke groet.