Zoek MDM

Bulletin

CHEVY RADIATORVENTILATOR DRAAIT ZEER LAAT

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 4 maanden geleden #33395 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: CHEVY RADIATORVENTILATOR WERKT ZEER LAAT
Er kunnen veel storingen optreden door de verwarming, bijvoorbeeld de thermostaat, de waterpomp, lucht in het systeem, ventilatoren die niet aanslaan door defecte temperatuursensoren, defecte koelvloeistof- of radiatordoppen of zelfs verstopte radiatoren en/of sensoren die niet origineel zijn. Er is een groot verschil tussen een originele en een van merk x. De originele geven u doorgaans een nauwkeuriger mengsel en geven u de begintemperatuur van de ventilatormotor waarop ze gekalibreerd zijn, maar bij de Chevy's heb ik gezien dat de instrumenten u een verkeerde uitlezing geven. Ik noem dit omdat ik een Chevy heb en de ventilator gaat aan bij de tweede regel en de laatste tijd gaat hij aan bij de eerste regel. Ik keek naar de servicekaart en telkens als ze hem naar de dealer brachten, gaven ze aan dat de temperatuur verkeerd was aangegeven.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 4 maanden geleden #33397 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: CHEVY RADIATORVENTILATOR WERKT ZEER LAAT
Hallo vriend:
Met alle respect, het verwijderen van de thermostaat is een van de grootste misvattingen onder monteurs. Het doel ervan is echter om alleen water naar de radiator te voeren wanneer dat nodig is. Anders is al het water altijd heet en is er geen kleine voorraad water van lagere temperatuur om de motor snel te koelen. Kortom, de thermostaat regelt alleen de koelvloeistofstroom van de motor naar de radiator en vice versa. Hoewel hij de motortemperatuur beïnvloedt, stuurt hij geen elektrische apparaten aan. In uw automodel wordt geen radiatorlamp meer gebruikt. Het is de koelvloeistoftemperatuursensor (onder de spoel) die een signaal naar de motorcomputer stuurt wanneer de motor een bepaalde temperatuur bereikt, en de computer activeert de ventilatoren.

Als u zegt dat de sensor niet het probleem is, dan kan de oorzaak liggen bij: relais, bedrading of de ventilator zelf.

De relais kunnen eenvoudig worden getest door 12V aan te sluiten op aansluitingen 85 en 86. Dit zou contact moeten creëren tussen aansluitingen 30 en 87. Als dat niet het geval is, is het relais nutteloos. Ik heb een auto uit 2003 met airconditioning en de relais van het koelsysteem bevinden zich rechts van het dashboardkastje. De procedure geldt voor alle relais.

De kabels zijn erg moeilijk te volgen en visueel te inspecteren. U kunt een multimeter gebruiken om te controleren op doorverbinding en/of kortsluiting naar de massa op de rode draad die van het relais naar de ventilator loopt. Het controleren van de massa van de ventilator is heel eenvoudig: deze is vastgeschroefd aan de aansluiting naast het koelvloeistofreservoir en is verbonden met de ventilatorconnector.

U kunt 12V rechtstreeks op de ventilatormotor aansluiten, rekening houdend met de polariteit, en zo de werking ervan controleren. Het is ook een goed idee om de koolborstels te controleren, aangezien slijtage vermogensverlies veroorzaakt.

En een verduidelijking die van toepassing is op een Chevrolet met temperatuursensor:
- Verwarming zonder airconditioning: de ventilator gaat direct naar "Hoog" bij een temperatuur boven de 95 °C.
- Airconditioning aan: bij het inschakelen van de airconditioning gaan beide ventilatoren naar "Hoog", na een paar seconden naar "Laag", en dit blijft zo gedurende de hele periode dat u de airconditioning gebruikt, tenzij er verwarming is boven de 95 °C.

Ik hoop dat de gegevens nuttig zijn. Groeten

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.