Zoek MDM

Bulletin

Losse versnellingspook

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 6 maanden geleden #30696 door handmatig-mechanisch
Losse versnellingspook Geplaatst door manual-mecanica
Hallo, ik heb onlangs een Charade G10 uit 1981 gekocht. Er zitten wat knikken in, maar die worden langzaam verholpen. Ik merk ook dat de versnellingspook veel speling heeft en dat de versnellingen niet goed schakelen. Wat raadt u aan? Als iemand de handleiding van deze auto heeft, zou ik die zeer op prijs stellen. Alvast bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 6 maanden geleden #30719 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Losse versnellingspook
Die gaten in de versnellingspook worden meestal veroorzaakt door een kapotte motorsteun. Kijk of dat het is en vervang ze zo snel mogelijk, want als je zo doorgaat, kun je de synchro's van de versnellingsbak kapotmaken. Je vindt de handleiding hier in Toyota's monteurshandleidingen en er staat Daihatsu Charade G10 uit 1981 in het Engels, maar zoals je kunt zien is het in het Engels, ik hoop dat het helpt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 6 maanden geleden - 13 jaar en 6 maanden geleden #30776 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Losse versnellingspook
Als het een vierde versnelling is, kun je eenvoudig de kleine huls vervangen die de hendel met de versnellingsbak verbindt, of de bussen, of kijk naar de hendel naast de stoel. Daar zit normaal gesproken een klein plastic balletje met een soort veer om hem omhoog te houden, want om de MA op zijn plaats te krijgen, moet je de hendel bijna altijd indrukken en laten zakken. Kijk voor de zekerheid naar de motorbevestigingen, maar als deze breken, wordt het over het algemeen moeilijker of de versnelling schakelt niet omdat er geen beweging in zit of omdat de motor druk uitoefent op de schakelstang. Als het een vijfde versnelling is, zit er meestal nog een andere stang met een label dat helpt bij de vijfde versnelling. Als je hem niet kunt repareren, breng hem dan naar een monteur. Veel succes!
Laatst bewerkt: 13 jaar 6 maanden geleden door .