Fijne dag en groeten op het geweldige forum! Ik hoop dat iedereen het naar zijn zin heeft; ik schrijf je zodat je
me kunt adviseren met je eventuele ervaring! Ik heb een Mitsubishi MX uit 1998 met een 2,5-liter zescilindermotor. Het probleem is nu dat de auto afslaat en lang duurt voordat hij reageert wanneer ik plotseling (volledig) gas geef... Het is vermeldenswaard dat ik het probleem al heb sinds 27 december 2011; 4 maanden daarvoor had de auto dezelfde problemen (waardoor ik op een heuvel gestrand was). Destijds ben ik, met mijn beperkte mechanische kennis, naar de sloop gegaan (omdat de motor niet wilde starten tijdens het motorstoringslampje), heb ik de brandstofpomp, het brandstoffilter, het luchtfilter, de bougies en de bougiekabels vervangen en de verdeler schoongemaakt. Het bleek dat ik een probleem had met een stroomstoot in een kabel; toen ik die verving, was de auto stuk. Op 27 december 2011 kwam de auto weer terug met hetzelfde probleem; Ik besloot een verdelerkap en rotor te kopen. Omdat het probleem niet oploste, scande ik hem en er verscheen een TPS-fout (de enige code die hij liet zien), dus ik haastte me om er een te kopen en monteerde hem correct. De storing bleef; ik heb de IAC verwijderd om hem schoon te maken; daarna ben ik naar de EGR-klep gegaan en die schoongemaakt (die was behoorlijk vies); ik heb alle massa-aansluitingen van de auto schoongemaakt. De MAF werkt correct, aangezien ik hem op een andere, vergelijkbare auto heb getest. Ik heb de bougies verwisseld en de bedrading ervan getest met een elektrische tester. Hoe dan ook, de auto was zo ziek geworden dat ik niet meer weet wat ik moet doen. Ik breng hem naar een monteur daar om te kijken of hij de storing kan vinden.
De auto rijdt goed op hoge snelheid en voelt comfortabel aan. Het probleem is om hem uit zijn vrij (synchroon) te krijgen, omdat ik hem iets meer toeren moet laten maken dan normaal. Maar als ik een auto inhaal of bergop rijd, zegt de auto dat ik "eruit moet stappen en het zelf moet doen".
ALSTUBLIEFT. ALLE HULP OF OPMERKINGEN VAN UW KANT ZIJN WELKOM. Bedankt, en sorry voor de kettingreactie.