Goedemorgen allemaal.
Als ik op sommige online forums over mechanica lees, valt het me op dat veel monteurs niet bekend zijn met de procedure voor het vervangen en afstellen van distributieriemen bij motoren die ze gebruiken, met name de Chevrolet E-TEC 1.6-motor.
Ik heb monteurs horen zeggen dat de nieuwe riem korter is dan de riem die ze vervangen; blijkbaar zijn ze zich er niet van bewust dat ze de bevestigingsbouten van de waterpomp moeten losdraaien, deze moeten verplaatsen om de te vervangen riem te verwijderen, de nieuwe te monteren en de afstelling met de riem uit te voeren.
Onlangs arriveerde er een Aveo bij mijn garage nadat de riem in september vorig jaar was vervangen. Na minder dan 10.000 km te hebben gereden, brak de riem en waren minstens zes kleppen krom.
Ik schrijf deze opmerking zodat garagemanagers hun monteurs kunnen informeren over het vervangen en afstellen van deze riemen. Er zijn veel artikelen en handleidingen op internet te vinden over deze procedure, afhankelijk van het merk van de auto.