Zoek MDM

Bulletin

Distributieriemen

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar 1 week geleden #24252 door handmatig-mechanisch
Distributieriemen Gepubliceerd door manual-mecanica
Goedemorgen allemaal.
Als ik op sommige online forums over mechanica lees, valt het me op dat veel monteurs niet bekend zijn met de procedure voor het vervangen en afstellen van distributieriemen bij motoren die ze gebruiken, met name de Chevrolet E-TEC 1.6-motor.
Ik heb monteurs horen zeggen dat de nieuwe riem korter is dan de riem die ze vervangen; blijkbaar zijn ze zich er niet van bewust dat ze de bevestigingsbouten van de waterpomp moeten losdraaien, deze moeten verplaatsen om de te vervangen riem te verwijderen, de nieuwe te monteren en de afstelling met de riem uit te voeren.
Onlangs arriveerde er een Aveo bij mijn garage nadat de riem in september vorig jaar was vervangen. Na minder dan 10.000 km te hebben gereden, brak de riem en waren minstens zes kleppen krom.
Ik schrijf deze opmerking zodat garagemanagers hun monteurs kunnen informeren over het vervangen en afstellen van deze riemen. Er zijn veel artikelen en handleidingen op internet te vinden over deze procedure, afhankelijk van het merk van de auto.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar 1 week geleden #24305 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Distributieriemen
Bedankt voor je reactie, ik zal het onthouden voor als ik een van deze riemen moet vervangen. Is dat niet op dezelfde manier als bij de Astra?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar 1 week geleden #24332 door handmatig-mechanisch
Bedankt voor je interesse in dit onderwerp. We hebben zelf nog nooit de distributieriem van een Astra vervangen, maar het zou net zo makkelijk moeten zijn als bij anderen. Wat je niet moet doen, is schroevendraaiers gebruiken (zoals ik op een forum las) om de riem op zijn plaats te wrikken. Ik raad mijn monteursvrienden aan om hun huiswerk te doen voordat ze aan mechanische werkzaamheden beginnen (procedures, aanhaalmomenten, enz.).

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar 1 week geleden #24403 door handmatig-mechanisch
Hallo vrienden, ik heb een opmerking over de distributieriem van de E-Tec 1.6. De procedure die ik heb toegepast is als volgt: de TESO-skate heeft een basis met 3 schroeven. Ik plaats er maar één tijdens de montage, zodat de riem er heel gemakkelijk doorheen gaat. Daarna plaats ik de twee resterende schroeven en maak ik de afstellingen. Ik laat de motor handmatig twee slagen draaien om te controleren of hij goed zit voordat ik hem start.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 11 maanden geleden #25716 door handmatig-mechanisch
Volgens de technische informatie die ik heb, moet de waterpomp losgedraaid en gedraaid worden om de oude riem te verwijderen en de nieuwe te monteren en af te stellen. We hebben het op deze manier gedaan en de vervanging is heel eenvoudig. Ik heb een speciaal gereedschap gemaakt om de waterpomp te draaien. Het past in het zeshoekige deel van de pompbehuizing, achter de poelie.