Zoek MDM

Bulletin

antivriesvloeistof vervangen

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 4 maanden geleden #20213 door handmatig-mechanisch
Antivries vervangen Geplaatst door manual-mecanica
HALLO, IK HEB EEN OPEL ASTRA G, EEN 1.7 CDTI UIT 2004. IK HEB NET DE thermostaat VERVANGEN EN ANTIVRIES GEDOPTEERD. MAAR MIJN VRAAG IS: HOE VERVANG JE DE ANTIVRIES? WAAR LOOPT DEZE LEEG? WAAR VUL JE DE ANTIVRIES? JA, MOET IK DEZE ONTLUCHTEN? EN WAAR? MEN HEEFT ME VERTELD DAT DEZE VULDOOR EEN KLEIN GAATJE WORDT GEVULD. JE MOET DE MOTOR LATEN DRAAIEN, MAAR IK WEET HET NIET EN IK BEN BANG DAT IK DEZE KAPOT MAAK. IK ZOU HET ECHT WAARDEREN ALS JE ME KUNT VERTELLEN HOE. HARTELIJK BEDANKT.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 4 maanden geleden #20216 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-Mechanics op het onderwerp Re: Antivriesvloeistof vervangen
Koelsysteem – vullen en ontluchten

J635000

Controleren / visueel controleren

1. Gebruik alleen antivries 19 40 650 / 9194431 (rood) en zorg voor een concentratie van 50% water en 50% antivries. Antivries voorkomt niet alleen dat het koelsysteem bevriest, maar beschermt ook alle componenten tegen corrosie en kalkaanslag. Daarom mag het toevoegen van antivries niet worden verwaarloosd, zelfs niet in landen met een warm of tropisch klimaat.

2. Naast de mengverhouding speelt ook de kwaliteit van het water een belangrijke rol. Drinkwater voldoet normaal gesproken aan deze eisen. Teruggewonnen zeewater is niet van voldoende kwaliteit!

3. Motorschade kan ook worden veroorzaakt door niet-geautoriseerde antivries!

4. Als de radiator, cilinderkop of cilinderkoppakking zijn vervangen, mag de oude koelvloeistof niet worden hergebruikt!

Belangrijk: Voertuigen met airconditioning: Schakel de airconditioning uit of schakel over naar de ECO-modus met ECC

5. Open het koelsysteem
Waarschuwing: Het koelsysteem staat onder druk

• Draai de dop van het koelvloeistofexpansiereservoir los

6. Vul de koelvloeistof bij tot aan de ontgassingsleiding (1) in het koelvloeistofexpansiereservoir

7. Sluit het koelsysteem
• Draai de dop van het koelvloeistofexpansiereservoir

er weer op 8. Start de motor en laat deze opwarmen door te draaien
• Laat de motor stationair opwarmen tot maximaal 2500 tpm, totdat de radiateurventilator op de 1e snelheid staat

9. Ontlucht het koelsysteem
• Laat de motor ca. 2 minuten draaien tussen 2000 en 2500 tpm
Opmerking: Hiervoor wordt de lucht in het koelsysteem gescheiden via de ontgassingsleidingen

10. Stop de motor en laat deze afkoelen

11. Controleer het koelvloeistofpeil en vul indien nodig koelvloeistof bij tot de markering "KALT/COLD"

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.