Vrienden, ik heb een VW Suran diesel uit 2008, 1,9-liter motor, zonder turbo, 64 pk. Een tijdje geleden heb ik de EGR-motor gedeactiveerd omdat hij schokkerig was bij 1600 tpm, en ik dacht dat het met dat apparaat te maken kon hebben. Het probleem verbeterde enigszins, maar het verdween niet.
Al een tijdje merk ik dat wanneer de auto bergafwaarts rijdt en de motor als rem fungeert, hij op een gegeven moment begint te roken. Het is blauwe rook met een sterke geur. Als ik de auto stop en vanuit stationair toerental optrek, verdwijnt de rook.
Ook onder normale omstandigheden, wanneer ik de auto stop, blijft de geur die overblijft erg sterk, een karakteristieke geur van uitlaatgassen.
Ik weet niet of dit probleem te maken heeft met de EGR, de katalysator, of dat het een specifiek probleem met de brandstofinjectie is.
Als iemand me met dit probleem kan helpen, zou ik dat op prijs stellen, hoewel ik weet dat het niet makkelijk is om van een afstand een prognose te geven, vooral niet als het gaat om een delicaat onderwerp als dieselinjectie.
Bedankt en met vriendelijke groet
, Rodolfo