Zoek MDM

Bulletin

Motorfietsverlichting

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 6 maanden geleden #1964 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Motorverlichting
Nu is er op dit gebied beweging gekomen en zijn er xenonmodules op de markt verschenen ter vervanging van conventionele H-4 en H-7 halogeenlampen.

Deze modules zijn zeer eenvoudig te installeren; de xenonlampen worden zonder enige aanpassing in de originele koplampfittingen geplaatst. Ze zijn ontworpen om alleen dimlicht te produceren (aangezien dit ook het meest gebruikt wordt).

Bij H-4 modules wordt het dimlicht bereikt met de xenonlamp en het grootlicht met een extra halogeenlamp naast de xenonlamp.

Bij H-7 modules is het nog eenvoudiger, omdat het grootlicht wordt bereikt met een andere H-1 of H-3 lamp en in een andere parabool van dezelfde koplamp. En het mooiste is dat het xenonlicht niet uitgaat, zoals ik al zei.

Deze modules kosten ongeveer € 130 voor een paar H-7's en € 160 voor H-4's, omdat ze dubbele halogeenxenonlampen gebruiken.

Xenonmodules verbruiken slechts 35W stroom en geven beter licht dan 150W halogeenlampen. Je ziet meer met dimlicht met xenon dan met hoog-halogeenlampen.

Als je ook nog eens H-7 dimlicht en H-7 grootlicht op je fiets hebt, kun je de lampen overbruggen. Zo gaat het dimlicht niet uit wanneer je het grootlicht aanzet. Ze zijn namelijk in totaal 70W in plaats van 110W, wat je een licht geeft vergelijkbaar met 300W.

P.S. Ik heb drie berichten geschreven omdat ik er niet verder kon komen dan één omdat hij zo lang was!

Met vriendelijke groet.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 6 maanden geleden #1974 door handmatig-mechanisch
Verdorie!!! Met de informatie die je me hebt gegeven, heb ik genoeg om een doctoraat te schrijven over verlichting en luminescentie. Ik wou dat meer dan één professor me dit soort dingen tijdens mijn studie had uitgelegd. Dus, als ik het goed begrijp, zou ik in mijn geval met de CBR-600F liever zo blijven of die krachtige exemplaren installeren die je noemde, toch? Want ik begrijp dat als ik een monster probeer te maken en de lampen omzeil, het enige wat ik bereik een te hoog verbruik is met een niet zo geweldige toename in lichtopbrengst.

Wat betreft de xenonlampen, die wat duur maar betaalbaar zijn, je zegt dat ze op 12V werken. Ik begreep dat motoraccu's maar 6V gaven; corrigeer me als ik het mis heb. Hoe zouden ze dan geïnstalleerd worden als ik het goed heb? Waarom hebben ze niet ook xenon grootlicht? Eerlijk gezegd raakte ik een beetje de draad kwijt toen je het in je vorige bericht had over de H-4 en H-7 modules. Wat bedoel je met modules? Weet je wat voor koplampen de CBR-600F heeft?

Tot slot, en zonder al te veel van je kennis te willen afpakken, weet je iets over uitlaatpijpen? En over gps-/radardetectoren voor de motor?

Groeten en hartelijk dank.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 6 maanden geleden - 17 jaar en 6 maanden geleden #1983 door handmatig-mechanisch
Klopt, je hebt het eerste idee perfect begrepen. Hoog verbruik, minder licht dan je zou verwachten.

Er zijn drie verschillen tussen motorfietsen en auto's waardoor beide lampen niet tegelijk aangaan, ondanks de dubbele optiek:

1. Op een motorfiets is er geen neus; je kijkt over de voorruit en ziet de muggen tegen het voorspatbord aanzitten. Er is een grotere zichthoek dan bij een auto, waardoor het dimlicht langer is en meer terrein bestrijkt dan bij een auto, omdat de koplampen erg hoog staan (soms verblindend).

2. Bij de snelheid waarmee een motorfiets 's nachts met groot licht rijdt (dus in een rechte lijn), zijn de lichtbron en het zicht van de bestuurder vrij ver weg, maar er is geen tijd om iets tussen het verlichte gebied en de motorfiets te kruisen voordat deze er langs rijdt.

3º Vanwege het lage vermogen van het vliegwiel en de verminderde capaciteit van de accu (die overigens 12V is) bestaat de neiging om te besparen op het verbruik om het risico te vermijden dat de vliegwielregelaar doorbrandt of dat de accu leeg raakt omdat er meer stroom uitkomt dan binnenkomt. (Daarnaast houden we er rekening mee dat de fabrikant een verbruik van 55W per lamp berekent in plaats van 35W xenon)
Laatst bewerkt: 17 jaar 6 maanden geleden door .

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 6 maanden geleden #1984 door handmatig-mechanisch
6V-accu's zijn anti-diluviaans; momenteel worden 12V-systemen op alle motoren geïnstalleerd (inclusief 50cc Bumblebees). De reden hiervoor is kostenbesparing, aangezien de meeste onderdelen van het elektrische systeem afkomstig zijn uit de automobielsector. Zo zijn de lampen, relais, zekeringen, enz. hetzelfde als die in auto's.

Ik heb niet veel verstand van motoren, maar Saint Google kwam me te hulp en ik begon als een gek te zoeken naar foto's van de voorruit van je motor om te zien welke koplampen je hebt.

Blijkbaar heb je een apart systeem met twee lenzen, met het positielichtpunt in het midden. Ik heb kunnen zien dat in ieder geval de rechterlamp een H-7-type is (je hebt geluk), en ik vermoed dat de linkerlamp ook hetzelfde zal zijn (in dat geval zou je ongelooflijk veel geluk hebben als je besluit om xenon te installeren, haha).

Het is geen goed idee om de twee lampen te overbruggen, zodat ze tegelijk grootlicht zijn, tenzij u xenonlampen monteert. In dat geval is het verbruik houdbaar voor het systeem.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 6 maanden geleden #1985 door handmatig-mechanisch
De reden waarom xenon niet wordt gebruikt in koplampen met een groot bereik, is de prijs van het systeem. Laten we niet vergeten dat we het hebben over een systeem dat ontworpen is voor personenauto's, die doorgaans vier lampen in hun koplampen hebben.

Als je het goed bekijkt, gebruiken alleen Mercedes, BMW, Volkswagen, Audi en Citroën (om maar te pronken met de C4 en C5, hahaha) dubbele xenon.

We hebben het over een systeem dat veel geld kost voor één lichtbundel (het grootlicht) en dat te weinig in auto's wordt gebruikt om kosteneffectief te zijn.

Maar aangezien een motorfiets maar één of twee lampen heeft, blijkt het de moeite waard te zijn, want in dat geval bestaat de "kit" uit twee lampen en twee modules, dus één voor het dimlicht en één voor het grootlicht. (Opmerking: ervan uitgaande dat beide lampen op de motorfiets hetzelfde zijn.)