Zoek MDM

Bulletin

Motorfietsverlichting

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar 7 maanden geleden #1944 door handmatig-mechanisch
Motorfietsverlichting Geplaatst door manual-mecanica
Weet iemand waarom de koplampen met dubbele lens op veel motoren slechts één lens voor grootlicht en één voor dimlicht hebben? Het zou er beter uitzien als ze af-fabriek met zowel grootlicht als dimlicht in elke lens zouden komen. Hoe kan ik grootlicht en dimlicht in beide lenzen installeren op een CBR 600 F uit 2005/2006? Weet iemand hoe die witte lampen die online te koop zijn werken?
Met vriendelijke groet.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar 7 maanden geleden #1952 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Motorverlichting
Hallo Asterix, welkom op het forum. Je weet dat we er voor je zijn, wat je ook nodig hebt.

Allereerst heb ik je bericht gelezen over wat je is overkomen met RRMotos, en ik wil je laten weten dat je er goed aan hebt gedaan om dit te melden, en nog beter, om dit te publiceren, zodat mensen beseffen dat ze niet de enigen zijn in deze gevallen.

Wat betreft je vraag over dubbele optiek op motoren, kan ik je vertellen dat dubbele optiek ook in personenauto's wordt toegepast omdat ze een betere lichtopbrengst bieden. Dat wil zeggen, als je bijvoorbeeld één koplamp voor dimlicht maakt met een H-7-lamp en een andere voor grootlicht met een H-1-lamp, maak je beter gebruik van het licht van elke lamp, omdat het ontwerp van de parabool perfect aansluit.

Wanneer je een H-4-combinatiekoplamp monteert, beperk je de grootlichtoptiek ten gunste van het dimlicht. Laat ik het uitleggen:

normaal gesproken is het licht dat het langst brandt het dimlicht, dus de parabool is ontworpen voor deze lichtbundel, waardoor er wat afmetingen van het grootlicht worden opgeofferd. Dus, hoewel je 60W aan grootlicht hebt, geven ze niet zoveel licht als de 55W van de H-1-lamp met de specifieke koplamp.

Dual optics op auto's schakelen het dimlicht niet uit wanneer je het grootlicht inschakelt (H-7 + H-1), waardoor de lichtbundels worden aangevuld.

Bij motoren gebeurt dit meestal niet vanwege het stroomverbruik, omdat het vliegwiel niet in staat is om de 110W die de koplamp op grootlicht verbruikt te vervangen en de brandstofinjectie en ontsteking aan te drijven zonder significante spanningsdalingen te veroorzaken.

Ik hoop dat ik je twijfel heb opgehelderd (het lijkt wel een testament).

Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 6 maanden geleden #1958 door handmatig-mechanisch
Goedenavond:
Hartelijk dank, supervisor, voor uw opmerking over de koplampen:P . Wat betreft de optica, ik wist dat die enige invloed zou moeten hebben, hoewel ik niet kon kwantificeren hoeveel. Toch denk ik dat, zelfs als een 60W-lamp minder licht zou geven dan het huidige grootlicht vanwege de optica, er rekening mee gehouden moet worden dat er door de verandering twee lampen zouden branden, dus bij elkaar opgeteld neem ik aan dat het meer licht zou geven. Corrigeer me als ik het mis heb. Wat betreft het vliegwiel dat niet genoeg spanning levert... Ik begrijp uw uitleg, maar niet omdat het niet ontworpen is om dergelijk verbruik te weerstaan, noch omdat sommige huidige en vroegere motorfietsen op de markt beide optica tegelijk inschakelen, zowel met dimlicht als grootlicht.
Wat betreft de andere vraag... Weet u welke lampen ik bedoel? De lampen die wit licht afgeven, ook al zijn ze niet xenon.
Ahhh, en bedankt voor de ondersteuning van mijn klacht. Ik hoop dat mijn slechte ervaring meer dan één persoon helpt om dezelfde fouten te vermijden.
Met vriendelijke groet

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 6 maanden geleden - 17 jaar en 6 maanden geleden #1961 door handmatig-mechanisch
Natuurlijk, twee lampen geven meer licht dan één, het probleem is dat ze niet twee keer zoveel licht afgeven als je zou verwachten. De test is simpel:

heb je geprobeerd de flitsers aan te houden in een auto met H-4 koplampen terwijl je met dimlicht rijdt? Ik heb dat gedaan, en ik kan je vertellen dat je op dat moment 250W verbruikt, maar toch iets meer ziet dan wanneer je normaal met grootlicht rijdt (met een verbruik van 110W).

De reden hiervoor is dat bij H-4 of E-2 koplampen een groot deel van het licht van het grootlicht "opstapt" naar het dimlicht. Dit wordt gedaan zodat je, wanneer je overschakelt naar grootlicht, niet vlak voor de auto hoeft te rommelen.

Bij H-7 + H-1 of H-7 + H-3 koplampen met dubbele lens begint het grootlicht echter ongeveer 50 of 60 meter van de voorkant van de auto. Zoals ik in mijn vorige bericht al zei, gaan de H-7-koplampen niet uit, waardoor ze een bereik behouden van de voorkant van de auto tot 50 of 60 meter waar de andere koplampen beginnen. Daardoor schijnen ze veel beter met groot licht.
Laatst bewerkt: 17 jaar 6 maanden geleden door .

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 6 maanden geleden - 17 jaar en 6 maanden geleden #1962 door handmatig-mechanisch
Wat betreft je vraag over lampen met een hoge lichtopbrengst, zoals "blue vision" van Phillips en vergelijkbare lampen, kan ik je vertellen dat ik ze gebruik en dat ze erg goed werken. Ze geven ongeveer 40% meer lichtopbrengst (alsof je 100W gebruikt in plaats van 55W).

Een normale halogeenlamp biedt een zichtbaar lichtspectrum (laten we het X noemen) en twee andere niet-zichtbare spectra: infrarood (hittegolven) en ultraviolet (blacklight of uv-A-straling).

We kunnen geen van beide spectra zien, maar het menselijk oog is veel gevoeliger voor het blauwe bereik dan voor het rode bereik. Daarom wordt in deze lampen het glas van de lamp getint, zodat de golflengte van het licht "verschuift" naar blauw, waardoor het verlies in het rode bereik wordt verminderd. Hierdoor krijgen we veel helderder licht, dat minder vermoeiend is voor de ogen en meer opbrengt bij hetzelfde verbruik.

Aan de andere kant is er kleurdiscriminatie (ik ben niet racistisch, haha), want met deze lampen en in volledige duisternis zijn de kleuren zilver, hemelsblauw (vooral metallic) en wit moeilijker te onderscheiden (irrelevant tijdens het rijden).

Er zijn ook 100W/110W 12V halogeenlampen, die vroeger werden gebruikt in rallywedstrijden en dergelijke. Het probleem is dat de lenzen van kleine koplampen door de hitte die ze afgaven, doorbrandden en dat er zekeringen met een hogere stroomsterkte dan de originele moesten worden gebruikt.
Laatst bewerkt: 17 jaar 6 maanden geleden door .