Zoek MDM

Bulletin

Vermogensverlies Passat 1.9 TDI AFN

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 10 maanden geleden - 13 jaar en 10 maanden geleden #27088 door handmatig-mechanisch
Passat 1.9 TDI AFN vermogensverlies Geplaatst door manual-mecanica
Hallo, ik vertel je:

Mijn Passat (1.9 TDI 110 pk met 305.000 km) heeft al een tijdje last van vermogensverlies: hij haalt geen 140 km/u, zelfs niet op lage hellingen. Vandaag kon ik een log maken en daaruit kwam deze grafiek.
Als u mij zou kunnen helpen, zou ik dat zeer op prijs stellen.

Ik heb ook wat screenshots van de vagcom toegevoegd.

Trouwens, de N75 is nieuw.

Nieuwe vacuümbuizen, tot en met die in de ECU.

Turbogeometrie schoongemaakt.

De staat van de drukbuizen controleren met behulp van een kleine uitvinding die ik van Moncho heb gevonden.

-Twee 1 1/2" moeren voor waterleidingbuizen.
-Een wielventiel.

Ik plaats een aantal foto's, want een beeld zegt meer dan duizend woorden.

Om de lekken beter te kunnen zien, zetten we de druk op 2 bar en doen we de pomp in het water.

Nadat ik alle buizen had gecontroleerd en had vastgesteld dat er maar een klein beetje lekte, van 1,5 bar, via de elastische ringen, was het tijd voor de interculer.

Verrassend hoog lek in de.

Na het opnieuw vastdraaien was het lek verholpen.

Nu hoef ik alleen nog de elastieken te vervangen door klemmen van het type 40-60.

Na dit alles blijft het vrijwel hetzelfde.

Het allerbeste
Laatst bewerkt: 13 jaar 10 maanden geleden door .

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 10 maanden geleden #27107 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Vermogensverlies Passat 1.9 TDI AFN
Hallo, ik heb de grafieken die je hebt geplaatst al een tijdje bekeken, en wat ik zie is dat bij stationair draaien (de laatste drie regels rechts, 903 tpm) er veel lucht in het spruitstuk komt (meer dan normaal) en dat er iets meer turbodruk is dan normaal.

Tussen 903 en 1617 tpm heb je geen gegevens; tussen 1617 en 2289 tpm heb je minder lucht dan zou moeten (lage MAP en MAF).

Tussen 2289 en 2814 tpm heb je te veel lucht (overmatige druk en luchtstroom), totdat ze zichzelf abrupt corrigeren bij 2961 tpm.

Heb je gecontroleerd of de EGR in orde is? Want zoals je ziet, lijkt hij meer open te staan dan normaal (wanneer dit gebeurt, gaat de uitlaatgasdruk verloren aan de inlaat, blaast de turbo slecht, stoot de motor zwarte rook uit...).

Controleer ook de turbolong en zorg ervoor dat de EGR- en turbosolenoïdekleppen goed werken. Controleer het vacuüm dat de servovacuümpomp produceert; als deze te versleten is, kan deze de turbo- en EGR-actuatoren of turbolongen niet bewegen.

Bij een defecte intercoolerleiding of een gescheurd of los inlaatspruitstuk hoort u een sissend geluid van lucht die eruit komt "in een straal". De symptomen zouden vergelijkbaar zijn (vermogensverlies, zwarte rook, enz.), maar de VAG COM-waarden zouden anders zijn: MAF boven normaal en MAP te laag, omdat de ontsnappende lucht is gemeten door de flowmeter, maar er is geen druk omdat de lucht door de scheur ontsnapt.

MAF = Mainfold Air Flow (flowmeter)
MAP = Mainfold Absolute Pressure (turbodruksensor).

Ik hoop dat dit helpt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 10 maanden geleden #27108 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Vermogensverlies Passat 1.9 TDI AFN
Hoi megabeat_1, allereerst bedankt voor je reactie.

Ik wil je vertellen dat het vermogensverlies 's nachts is begonnen.
De vacuümpomp geeft 0,8, maar bij de uitgang van elke magneetklep zakt het naar 0,6. Ik weet niet zeker of dit normaal is.

De turbocompressor is in orde, geen lekkages. Nieuwe N75 en nieuwe vacuümbuizen.

De EGR is samen met de turbo gereinigd, getest door vacuüm te geven en plotseling weer los te laten, en hij leek goed te sluiten. Ik wil je ook vertellen dat de turbo wat speling heeft, maar ik denk niet dat dat veel invloed heeft, toch?

Wat je zegt: "Ik heb de grafieken die je in je bericht hebt geplakt al een tijdje bekeken, en wat ik zie is dat er bij stationair draaien (de laatste drie regels rechts, 903 toeren per minuut) veel lucht in het spruitstuk komt (meer dan normaal) en dat er iets meer turbodruk is dan normaal." Waar zou dit aan kunnen liggen?

Wat vind je van de staat van de uitlaat? Ik sta op het punt er een te kopen op eBay, omdat andere forums me vertellen dat hij mogelijk wat beschadigd is.
Zou het probleem met de EGR die langere tijd open blijft staan, te wijten kunnen zijn aan de slechte staat van de N18?
Als de auto een paar minuten stationair draait, slaat de N18 correct af en laat hij geen lucht door.

Nogmaals bedankt en excuses voor het lange bericht.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 10 maanden geleden #27488 door handmatig-mechanisch
Heb je geprobeerd om vacuüm op de turbolader aan te brengen en het vervolgens plotseling te laten ontsnappen?

Een andere test is om een T-stuk in de vacuümslang te plaatsen die van de N75 naar de turbolader loopt. Bevestig vervolgens een vacuümmeter zodat je deze tijdens het rijden kunt aflezen, en rijd dan naar een weggedeelte waar je een stabiele snelheid kunt aanhouden. Rijd je 100 km/u en trap je het gaspedaal in om naar 110 km/u te gaan, dan zou het vacuüm op de meter gelijk moeten blijven of zelfs moeten toenemen. (meer vacuüm = turbobladen in de belaste stand)

Als de vacuümmeter instabiel is tijdens het rijden met een constante snelheid of bij accelereren, daalt het vacuüm onder de -0,5... dan heb je een luchtinlaat of een vacuümslang die slecht was aangesloten bij het demonteren en monteren van de N75 en N18.

Ik heb op forums zoals AreaVag en Vagclub gekeken, en dat is min of meer wat ik heb gevonden.

Met vriendelijke groet.